مصوب ۱۴۰۲/۰۵/۰۱ مجلس شورای اسلامی قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ماده ۱ – ماده (۴) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۷۸/۹/۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می شود:  ماده ۴- در موارد زیر انتخابات میان دوره ای مجلس همزمان با اولین انتخابات بعدی مندرج در اصل ششم […]

مصوب ۱۴۰۲/۰۵/۰۱ مجلس شورای اسلامی

قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

ماده ۱ – ماده (۴) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۷۸/۹/۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می شود:

 ماده ۴- در موارد زیر انتخابات میان دوره ای مجلس همزمان با اولین انتخابات بعدی مندرج در اصل ششم (۶) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود:

 الف- انتخابات یک یا چند حوزه انتخابیه باطل و یا به هر دلیل از جمله فوت یا انصراف داوطلبان یا منتخبین یا حوادث غیر مترقبه متوقف شده یا برگزار نشود، به نحوی که منجر به عدم انتخاب نماینده گردد.

ب- اعتبار نامه منتخبین، به تصویب مجلس نرسد.

 ج- چنانچه به دلیل فوت یا استعفا یا هر علت دیگر، حوزه انتخابیه ای یک یا چند نماینده خود را از دست بدهد.

 تبصره ۱- چنانچه تعداد نمایندگان مجلس کمتر از چهار پنجم مجموع نمایندگان شود، وزارت کشور مکلف است حداکثر ظرف چهارماه پس از تاریخ اعلام آن توسط مجلس شورای اسلامی با هماهنگی شورای نگهبان، انتخابات میان دوره ای را در حوزه یا حوزه های مربوط برگزار نماید. در اجرای این تبصره تمامی مواعد زمانی فرایند انتخابات به نصف کاهش می یابد. در این شرایط، مدت زمان استعفای داوطلبان مشمول ماده (۲۹) این قانون، دو ماه قبل از روز برگزاری انتخابات می باشد. بلافاصله بعد از اعلام تاریخ برگزاری انتخابات، فهرست مشاغل هم تراز توسط وزارت کشور به آگاهی عموم می رسد.

 تبصره ۲ – انتخابات مرحله اول و میان دوره ای در صورتی قابل اجراست که تعداد نامزدها حداقل دو برابر کرسیهای نمایندگی باشد.

 ماده ۲ – یک تبصره به عنوان تبصره (۲) به ماده (۶) قانون الحاق و عنوان تبصره آن به تبصره (۱) اصلاح می شود

تبصره ۲- حق بیمه یا کسور بازنشستگی نمایندگانی که مطابق ماده (۲۹) این قانون از شغل خویش استعفا داده و سوابق بیمه ای آنها با صندوق مربوط قطع شده است، توسط مجلس و بنا به درخواست و رضایت نماینده، در صندوق های بازنشستگی مربوط اعمال می شود.

ماده ۳ – یک ماده به عنوان ماده (۷) مکرر به قانون به شرح زیر الحاق می شود:

ماده ۷ مکرر – صرفاً احزاب و جبهه ها می توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان، فهرست انتخاباتی خود را به صورت مجزا برای حوزه های انتخابیه دارای بیش از یک کرسی و تا سقف کرسی های آن حوزه انتخابیه تنظیم و حسب مورد به ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری ها اعلام کنند. این امر مانع از حمایت های احزاب و جبهه ها از نامزدها در حوزه های انتخابیه تک کرسی نخواهد بود. آگهی اسامی نامزدها و فهرست های موضوع این ماده پس از تأیید ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری ها منتشر خواهد شد.

 تبصره ۱ – مقصود از عبارت (احزاب و جبهه ها)  در این قانون، احزاب و جبهه های موضوع ماده (۱) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی مصوب ١٣٩۴/١١/۴ است.

 تبصره ۲- احزاب و جبهه های موضوع این ماده مکلفند در هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی نامزدها برای عضویت در فهرست آن حزب یا جبهه را ارائه کنند.

 تبصره ۳- ارائه فهرست فقط توسط دبیرکل یا مقامات مسؤول احزاب و جبهه ها که به صورت رسمی معرفی می شوند انجام می گیرد.

تبصره ۴ – احزاب استانی فقط حق ارائه فهرست انتخاباتی در حوزه انتخابیه استان محل فعالیت خود را دارند.

 تبصره ۵- در صورتی که جبهه ها اعلام موجودیت و ارائه فهرست کنند احزاب ائتلاف کننده آن جبهه حق ارائه فهرست مجزا را نخواهند داشت.

تبصره ۶- هر فهرست دارای یک عنوان است و عنوان هر فهرست باید مطابق عنوان حزب یا جبهه ارائه کننده آن فهرست باشد و چنانچه عنوان فهرست متفاوت از عنوان حزب یا جبهه ارائه کننده آن فهرست باشد، عنوان مزبور با رعایت تبصره (۴) ماده (۲) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی باید به تایید وزارت کشور برسد.

 تبصره ۷ – عدم رعایت تشریفات این ماده موجب محرومیت آن حزب یا جبهه از ارائه فهرست در آن دوره انتخابات و همان حوزه انتخابیه می شود.

 ماده ۴- تبصره های (۲) و (۳) ماده (۸) قانون، حذف و شماره تبصره های (۴) و (۵) آن به (۲) و (۳) اصلاح می شود

 ماده ۵- ماده (۱۰) قانون به شرح زیر اصلاح می شود:

 الف – متن زیر جایگزین صدر ماده می شود:

در هر مرحله انتخاباتی، هر شخص واجد شرایط می تواند فقط یکبار با ارائه اصل یکی از مدارک کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه گواهینامه رانندگی یا کارت خدمت دوره ضرورت نظام وظیفه رأی دهد. همچنین در مواردی که احراز مشخصات هویتی رأی دهنده و انطباق آن با اطلاعات دستگاه احراز هویت از طریق اثر انگشت یا سایر نشانه های زیست سنجی (بیومتریک) امکان پذیر باشد، از رأی دهنده ثبت‌نام به عمل می‌آید. بر اساس داده‌های دستگاه احراز هویت، شرکت و رای دادن فرد در سوابق سجلی رای‌دهنده در سازمان ثبت احوال کشور ثبت خواهد شد.»