گردآوری میلیاردها ریال وجه نقد و پرداخت آن به خانواده مقتول برای گرفتن رضایت و آزادی یک زندانی محکوم به اعدام، اصلا کار پیش پا افتاده‌ای نیست.در این مسیر محسن چاوشی از مشاوره‌های حقوقی بهره می‌گیرد و آنطور که بهمن بابازاده می‌گوید، برای تمام مراحل مدارک قابل استناد تهیه و گردآوری می‌شود. سلبریتی مفهوم جدیدی […]

گردآوری میلیاردها ریال وجه نقد و پرداخت آن به خانواده مقتول برای گرفتن رضایت و آزادی یک زندانی محکوم به اعدام، اصلا کار پیش پا افتاده‌ای نیست.در این مسیر محسن چاوشی از مشاوره‌های حقوقی بهره می‌گیرد و آنطور که بهمن بابازاده می‌گوید، برای تمام مراحل مدارک قابل استناد تهیه و گردآوری می‌شود.

سلبریتی مفهوم جدیدی است که در دنیای جدید و با ظهور شبکه های اجتماعی ظهور کرده و در همه کشورهای جهان وجود دارد.در تعریف سلبریتی آمده است« سلبریتی به شخصی گفته می‌شود که معمولاً در زمینه‌های هنر، جنگ، علم، ورزش، رسانه، مدل، سیاست، ادبیات، مذهبی و نظایر آن در یک جامعه یا فرهنگ عامه دارای نوعی سرشناسی و معروفیت خاص باشد. چنین شخصی به‌راحتی از طریق مردم به‌ویژه قشر جوان قابل شناسایی است و به رسمیت شناخته می‌شود. چهره‌ها اغلب از طریق رسانه‌های جمعی به‌ویژه تلویزیون، سینما، نشریات و شبکه‌های اجتماعی به سرشناسی‌شان افزوده می‌شود و علت آن، پرداختن زیاد به موضوعات چهره‌ها در رسانه‌ها در جهت تغذیه مطالب نشریات و پایگاه‌های خبری است. این اتفاق منجر به درآمدزایی آنها نیز می‌شود».

در بسیاری از کشورهای جهان سلبریتی ها از جایگاه و شهرتی که دارند در راستای خدمات عام المنفعه و امورز خیریه اسستفاده می کنند. این وضعیت در ایران نیز وجود دارد. با این وجود برخی از سلبریتی ها از  وضعیت امور خیریه خارج شده و به نظر می رسد نسبت به جامعه و وضعیتی که دارد احساس تعهد و مسئولیت می کنند. این اتفاقی است که یک مرحله از مشارکت در امور عام المنفعه و خیریه بالاتر است و در واقع مسئولیت اجتماعی است.

محسن چاوشی خواننده توانمند کشور امروز در این نقطه ایستاده است. جایی که باید آن را مسئولیت اجتماعی دانست.

محسن چاوشی در دههٔ ۱۳۹۰ علاوه بر فعالیت حرفه‌ای، به فعالیت‌های خیریه به ویژه برای آزادی محکومان به اعدام روی آورد به طوری که تا پایان سال ۱۳۹۹ با جمع‌آوری مبالغ، ۳۷۰ زندانی و اعدامی جرایم غیرعمد را آزاد کرده و برای ۱۱۰ فرد مبتلا به بیماری سخت کمک کرده است.

وی همزمان با عید غدیر مقارن با جمعه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۲ «جمعیت حیدر» را برای حمایت از ایتام و نیازمندان راه‌اندازی کرده است.

چاوشی همچنین به تازگی یک دندانپزشکی سیار در مناطق محروم راه اندازی کرده و در این باره نوشته است:« بسیاری از نیازمندان مناطق محروم به‌علت فقدان مالی و عدم دسترسی، امکان مراجعه به مراکز درمانی را ندارند. در تلاش هستیم تا با تامین کلینیک دندان‌پزشکی سیار و ارائه خدمات رایگان، گامی کوچک در راستای بالا بردن سطح بهداشت و درمان محرومان داشته باشیم و زندگی آنها را بهبود ببخشیم.این کلینیک همه امکانات موردنیاز جهت ارائه خدمات دندان‌پزشکی را در اختیار خواهد داشت.

به گفته علی شمس مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان به برکت وجودی محسن چاوشی تنها در ۲ سال اخیر تعداد ۸۵۱ زندانی غیربزهکار تحت حمایت ستاد دیه کشور با رقم اهدایی ۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومانی علاقمندان و دنبال‌کنندگان صفحه اجتماعی این نام‌آشنای نیک‌اندیش از بند حبس رهایی یافته‌اند.

چاوشی تاکنون با همراهی بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام و چند صدهزار دنبال‌کننده در توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی پویش‌هایی، فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه بسیاری را انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به تامین کمک هزینه درمان، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و تأمین مبلغ دیه برای نجات از اعدام اشاره کرد.

چاوشی با انتشار فراخوانی در صفحه‌های خود در فضای مجازی با اشاره به فرد نیازمند و شرح حال کوتاه از زندگیش که توسط او و افراد دیگر شناسایی می‌شوند، از اعضای این پویش‌ها درخواست همراهی می‌کند که این فراخوان‌ها در نهایت با جملاتی همچون «از مهر مستدام شما ممنونم؛ با کمک شما مبلغ مورد نیاز فراهم شد» و «به یاری دستان پرخیرتان؛ هزینه درمان تامین شد.» به پایان می‌رسد و یا برای تقدیر از اقدامات خیرخواهانه مردم، تک‌آهنگ‌هایی منتشر و به آنان تقدیم می‌شود.

وی سال گذشته ضمن تقدیر از کمک‌های طرفداران خود در این اقدامات خیرخواهانه، گزارشی را در این رابطه در یکی از صفحه‌های مجازی خود منتشر کرد: «صحبت از مردمانی‌ است که بلندطبعی‌شان در هنگام فعالیت‌های نوع‌دوستانه، صحنه‌ای غرورآفرین به‌ نمایش می‌گذارد. مردمانی که دست‌ در دست مشکلات، زندگی‌شان را سپری می‌کنند، دست یاری‌شان زنجیره‌ای ناگسستنی به‌ وجود آورده است.

به همین منظور لازم است به‌ اطلاع شما همدلان و مخاطبان محسن چاوشی برسانیم که مجموع کمک‌های مردمی دریافت‌ شده تاکنون، منجر به آزادی ۱۵۵۶ زندانی جرایم غیرعمد، تأمین هزینه درمان ۱۲۵۰ بیمار، تأمین دیه ۷۵ زندانی محکوم به اعدام و تأمین کمک‌ هزینه ۲۵ مسکن شده است. همچنین به آگاهی‌تان می‌رسانیم که آزادی ۸۵۱ زندانی جرایم غیرعمد با همکاری ستاد دیه کشور و آزادی ۷۰۵ زندانی دیگر با همراهی انجمن حمایت زندانیان بوده است. آنچه که این اعداد را ارزشمند می‌کند، حضور تحسین‌ برانگیز مردم است؛ نور امید در دل‌هایتان جاری».

گردآوری میلیاردها ریال وجه نقد و پرداخت آن به خانواده مقتول برای گرفتن رضایت و آزادی یک زندانی محکوم به اعدام، اصلا کار پیش پا افتاده‌ای نیست.در این مسیر محسن چاوشی از مشاوره‌های حقوقی بهره می‌گیرد و آنطور که بهمن بابازاده می‌گوید، برای تمام مراحل مدارک قابل استناد تهیه و گردآوری می‌شود.روند کار طبق توضیحات مشاور رسانه‌ای چاوشی به این ترتیب است که خانواده مقتول نامه‌ها و مجوزهای مورد نیاز را با تایید رسمی و مهر و امضای دادستانی آماده می‌کند.

این پروسه گاهی چند ماه زمان می‌برد. ولی‌دم باید یک ویدئو تهیه کند و در اختیار گروه چاوشی قرار دهد که براساس آن اعلام رضایتش را با نام و مشخصات دقیق قاتل و مقتول اعلام کرده باشد.

بعد از دریافت همه مجوزها و اعلام رضایت، شماره تماس گروه چاوشی در اختیار بانک قرار می‌گیرد تا پیامک‌های واریزی به حساب ولی‌دم، یعنی همان رقم‌هایی که طرفداران واریز می‌کنند به شماره تلفن همراه گروه چاوشی ارسال شود و آن‌وقت است که محسن چاوشی به طرفدارانش در اینستاگرام شماره حساب بانکی را اعلام می‌کند و گلریزان آغاز می‌شود.

بابازاده می‌گوید: برای انتخاب افراد اولویت‌هایی داریم؛ مثلا سن زندانی مهم است، عمد یا غیرعمد بودن یا برخی حساسیت‌ها و ملاحظات عرفی و فرهنگی.

اقدامات محسن چاوشی به عنوان یک هنرمند نشان داد که مسئولیت اجتماعی همچنان یکی از ارکان اصلی حوزه فرهنگی و اجتماعی جامعه است و کسانی که در این حوزه زیست می کنند با استفاده از همین حوزه می توانند مسئولیت اجتماعی خود را انجام بدهند.

بدون تردید باید از اقدام اخیر چاوشی به عنوان یک الگو در جامعه و در بین سلبریتی ها یاد کرد تا تلنگری باشد به برخی از سلبریتی ها که مطرح شدن در فضای مجازی را به مسئولیت اجتماعی که برعهده دارند ترجیح می دهند.

چاوشی بین جامعه و سلبریتی ها بالانس ایجاد کرده و نشان داده که همه ما نسبت به جامعه خود مسئولیت داریم حتی اگر در جایگاهی قرار داشته باشیم که سرشار از ثروت و شهرت باشد.