قوانین و مقررات کارشناسی رسمی دادگستری چیست؟ ه قوانین و مقررات مربوط به کارشناسان رسمی دادگستری شامل کلیه احکام، آیین نامه ها و دستورالعمل های مرتبط با کارشناسی رسمی دادگستری می‌باشد. برخی از قوانین و مقررات مانند «قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۸۱/۱/۱۸» مختص کارشناسی رسمی دادگستری تقنین یافته اند. اما احکامی از سایر […]

قوانین و مقررات کارشناسی رسمی دادگستری چیست؟

ه

قوانین و مقررات مربوط به کارشناسان رسمی دادگستری شامل کلیه احکام، آیین نامه ها و دستورالعمل های مرتبط با کارشناسی رسمی دادگستری می‌باشد. برخی از قوانین و مقررات مانند «قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۸۱/۱/۱۸» مختص کارشناسی رسمی دادگستری تقنین یافته اند. اما احکامی از سایر قوانین و مقررات نیز هستند، که مرتبط به کارشناسی رسمی می‌شوند. بطور مثال در قانون آیین دادرسی کیفری بخشی از مواد مرتبط به موضوع کارشناسی رسمی می‌شوند.

اهمیت قوانین و مقررات کارشناسی رسمی

کارشناسان رسمی دادگستری، کارآموزی و داوطلبان کارشناسی رسمی دادگستری بایستی علاوه بر تخصص خود به این قوانین و مقررات واقف باشند تا در امر نظریه نویسی و رویه قضایی مربوطه اقدامات لازم را مطابق قانون انجام دهند. بنابراین آشنایی با بروزترین قوانین و مقررات مرتبط با کارشناسان رسمی دادگستری اهمیت دارد.

قوانین و مقررات کارشناسی رسمی در آزمون اخذ پروانه

پروانه کارشناسی رسمی دادگستری توسط دو نهاد کانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه صادر می‌شود.

در آزمون مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه مطابق آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه، قوانین و مقررات کارشناسی بخشی از آن هست. بنابراین علاوه بر سوالات تخصصی مربوط به رشته مورد تقاضا، قوانین و مقررات مرتبط به کارشناسی رسمی دادگستری هم مورد نظر قرار می‌گیرد.

البته تا کنون در آزمون کانون کارشناسان دادگستری مستقیم سوالات از قوانین و مقررات کارشناسی رسمی طرح نشده اند، بلکه پس از پذیرش آزمون کتبی در روند جذب و کارآموزی آشنایی متقاضایان پروانه به این قوانین و مقررات مورد ارزیابی قرار گرفته شده است.

قوانین و مقررات کارشناسی رسمی دادگستری منبع آزمون

قوانین و مقررات مربوط به کارشناسان رسمی دادگستری منبع آزمون متقاضایان پروانه کارشناسی رسمی دادگستری از مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه به شرح زیر می‌باشد:

  • قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری
  • آیین‌نامه اجرائی قانون کارشناسان رسمی دادگستری
  • ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی
  • آیین نامه اجرائی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی
  • مواد مرتبط از قوانین آیین دادرسی مدنی و کیفری

این مواد امتحانی مشترک بین کلیه رشته های آزمون کارشناسی رسمی دادگستری مرکز کارشناسان قوه قضاییه می‌باشد و بطور عمومی برای همه متقاضایان اخذ پروانه مورد پرسش قرار می‌گیرد. بنابراین همه داوطلبان این آزمون میبایست آشنایی لازم به قوانین و مقررات کارشناسی رسمی داشته باشند.

همانطور در بالا گفته شد، آشنایی به قوانین و مقررات مربوط به کارشناسان رسمی دادگستری برای دارندگان پروانه کارشناسی رسمی دادگستری و داوطلبان آزمون اخذ پروانه اهمیت دارد.

این قوانین و مقررات نیز مانند باقی قوانین و مقررات در طی زمان دستخوش تغییرات و اصلاحات قرار می‌گیرند، بنابراین علاوه بر گردآوری این قوانین اعمال آخرین اصلاحات و الحاقات مهم می‌باشد.

کتاب قوانین و مقررات کارشناسی رسمی دادگستری کاری از گروه پایگاه خبری اختبار این قوانین و مقررات مرتبط با کارشناسان رسمی با زیرنویس ارجاعات و توضیحات تکمیلی با آخرین اصلاحات و الحاقات گردآوری کرده است. همچنین به منظور آشنایی با پرسش‌های این قوانین و مقررات، سوالات آزمونی همراه با پاسخ تشریحی در این کتاب گنجانده شده است.