رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران گفت: با اصلاح فرآیندها بر اساس سند تحول می‌توان بخشی از حجم کاری قضات و کارمندان شعب را کاهش داد. به گزارش قانون مداری، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در راستای سرکشی از مجتمع‌های قضایی ۲۴ گانه تهران بزرگ، از همه شعب و قسمت‌های مختلف مجتمع […]

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران گفت: با اصلاح فرآیندها بر اساس سند تحول می‌توان بخشی از حجم کاری قضات و کارمندان شعب را کاهش داد.

به گزارش قانون مداری، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در راستای سرکشی از مجتمع‌های قضایی ۲۴ گانه تهران بزرگ، از همه شعب و قسمت‌های مختلف مجتمع قضایی عدالت بازدید کرد و ضمن دیدار با پرسنل قضایی و اداری و پاسخگویی به مطالبات مراجعان به این واحد قضایی در نشستی تخصصی در جمع قضات این مجتمع حضور یافت.

ربیع ‎الله قربانی در این بازدید در جمع قضات مجتمع قضایی عدالت، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) و گرامیداشت هفته بسیج بیان کرد: بسیج نماد وحدت، آگاهی، جهاد در راه خدا، اخلاص در عمل، دین مداری، خدا محوری، ولایت مداری، مردمی و انقلابی بودن، ضد فساد و پیشرو در ارائه خدمات به مردم و صیانت از منافع ملی است که عدلیه برای کارآمدی با تاسی از فرهنگ و مکتب بسیجی باید متصف به این اوصاف باشد.

رئیس کل محاکم تهران گفت: دستگاه قضایی تکلیف بسیار سنگینی بر عهده دارد و همه تکالیفی که در اصل ۱۵۶ قانون اساسی بر عهده دستگاه قضایی آمده است باید در مفاد آرای قضایی متناسب با موضوع نمود داشته باشد.

وی ادامه داد: خدماتی که در دستگاه قضایی ارائه می‌شود بسیار ارزشمند است، همکاران قضایی و اداری با لحاظ همه مشکلات و عدم تناسب بین حجم ماموریت‌ها و نیروی انسانی با روحیه جهادی مستمراً در حال صدور حکم و برخورد با ناهنجاری‌ها هستند.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران گفت: با اصلاح فرآیندها بر اساس سند تحول می‌توان بخشی از حجم کاری قضات و کارمندان شعب را کاهش داد. مدیران واحدهای قضایی تهران با اعمال صحیح راهبردهای سند تحول در این خصوص به تکلیف خود عمل کنند.

قربانی در ادامه با اشاره به راهکارهای کاهش اطاله دادرسی در مجتمع‌های قضایی تهران تاکید کرد: باید در راستای کنترل اطاله دادرسی مدیران مجتمع‌های قضایی شناسنامه عملکرد برای شعب قضایی تحت تصدی تهیه تا ضمن تقویت نظارت، پیگیری کنند که میانگین اوقات رسیدگی در شعب کاهش و نرخ رسیدگی را به تناسب وارده پرونده را افزایش یابد.

وی گفت: تشویق قضات و کارکنان برای عملیاتی شدن همه اهداف عملیاتی سند تحول بخصوص کنترل اطاله دادرسی در اولویت مدیریتی باشد. یکی از شاخص سیستم قضایی عادلانه و کارآمد، اتقان و استحکام آرای صادره است.

وی در ادامه افزود: سرپرستان مجتمع‌های قضایی تهران باید ضمن برگزاری نشست‌های قضایی هفتگی، اختلاف نظرها را نسبت به موضوعات واحد و رویه واحد شناسایی و هدایت کنند و همکاران قضایی نیز در جلسات و نشست‌های قضایی و آموزشی با هم مشورت و هدف‌گذاری کنند که به وضعیتی در سطح مجتمع‌های قضایی در محاکم تهران برسیم که نسبت به موضوع واحد، رویه واحد حاکم باشد و نمی‌توان نسبت به موضوع واحد رأی متفاوت را شاهد باشیم، این امر موجب سرگردانی مردم خواهد شد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در این نشست در اهمیت مجتمع قضایی عدالت بیان کرد: با توجه به نوع و ماهیت پرونده‌های که در این مجتمع رسیدگی می‌شود، ضرورت دارد قضات این واحد قضایی تدبیر و برنامه ریزی کنند که در راستای آگاه سازی عمومی جامعه و خصوصاً استفاده قشر دانشگاهی، بعضی از جلسات دادگاه به صورت علنی و برخط برگزار شود.