فروش املاک: اموال متوقف به ترتیب مزایده فروخته میشود مگر هیأت طلبکاران با اکثریت عددی که دارنده ی سه/چهارم مطالبات هستند رضایت دهند یا وقتی که مال در بورس یا در بازار قیمت معین دارد. اموال دارای وثیقه را نیز نمیتوان به طریق غیر مزایده فروخت مگر اینکه رضایت بستانکارانی که نسبت به آن […]

 

فروش املاک: اموال متوقف به ترتیب مزایده فروخته میشود مگر هیأت طلبکاران با اکثریت عددی که دارنده ی سه/چهارم مطالبات هستند رضایت دهند یا وقتی که مال در بورس یا در بازار قیمت معین دارد.

اموال دارای وثیقه را نیز نمیتوان به طریق غیر مزایده فروخت مگر اینکه رضایت بستانکارانی که نسبت به آن حق وثیقه دارند جلب شود.

اموال فاسدشدنی و اموالی که در معرض تنزل قیمت هستند و اموالی که دارای قیمت مشخص بازاری هستند به طریق مزایده فروش نمی روند.ضمناً اموال را باید به طریق نقدی فروخت مگر آنکه فروشنده ظرف سه ماه ثمن را بپردازد.

چنانچه کارکنان اداره ی تصفیه یا کسانشان تا درجه ی دوم از طبقه ی دوم نسبت به دارایی ورشکسته به نفع خود طرف معامله واقع شوند معامله ی آنها باطل و متخلف تعقیب انتظامی میشود.

در این صورتمجلس باید نام اشخاصی که مباشر مزایده بوده و همچنین تاریخ و محل و مدت مزایده و بالاترین بهای هر شیئی در آن قید شود و صورتمجلس را رییس یا کارمند اداره تصفیه امضاء مینمایند.

کسانی ک در مزایده ی مال غیر منقول شرکت میکنند باید صدی پنج بهای مال غیر منقولِ ارزیابی شده را تا روزی که برای مزایده مقرر شده به صندوق اداره ی تصفیه بسپارند.

هرگاه پرداخت بها در موعد مقرر انجام نگیرد یا آن ک پیشنهاد دهنده حاضر ب اجرای تعهد خود نگردد خسارت وارده از مبلغ سپرده برداشت خواهد شد.

بعد از مزایده ی مال مورد مزایده به موجب سند رسمی به برنده مزایده یا بستانکار منتقل میشود .این سند را سند انتقال اجرایی مینامند و دارای تمام اوصاف سند رسمی مالکیت است و در نهایت نیز در دفتر اسناد رسمی انتقال انجام و ثبت میشود.

اداره تصفیه باید برای تقسیم موقت سهام بر طبق ماده ۴۸ قانون اداره ی تصفیه صورت تقسیم موقت تهیه نموده و اعلام نماید که صورت تقسیم در ظرف مدت ده روز در دسترس بستانکاران گذارده خواهد شد.

هرگاه دعوای مربوط به بستانکاری در موقع تقسیم موقت سهام به نتیجه نرسیده باشد سهمی که برای او منظور شده کنار گذارده میشود و همچنین بستانکارانی ک طلب آنها موجل است قبل از رسیدن موعد آنها پرداخت نخواهد شد مگر آن که برای برگشت فرع قانونی از طلب خود رضایت دهند

صورت تقسیم نهایی وقتی تنظیم میشود که کلی دعاوی مربوط به دارایی و بدهی ورشکسته قطعی شده باشد و برای تنظیم صورت قطعی لازم نیست منتظر مازاد مذکور در ماده ۴۵ قانون اداره تصفی گردید.

امور ورشکستگی باید از تاریخ وصول حکم آن ب اداره ظرف ۸ ماه تصفیه شود.البته رییس دادگاه استان میتواند این مدت را تمدید نماید. پس از تقسیم اموال خاتم ورشکستگی اعلام خواهد شد.