جرائم توهین و سوء قصد به جان مقامات خارجی←جرم قابل گذشت محسوب می شوند اما به نظر، حکم تبصره ماده ۱۰۴ در خصوص این جرائم اعمال نمی شود. جرایم علیه میراث تاریخی و فرهنگی← غیر قابل گذشت می باشند. سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص در هر حال← جرمی قابل گذشت اما اگر مرتکب […]

 

جرائم توهین و سوء قصد به جان مقامات خارجی←جرم قابل گذشت محسوب می شوند اما به نظر، حکم تبصره ماده ۱۰۴ در خصوص این جرائم اعمال نمی شود.

جرایم علیه میراث تاریخی و فرهنگی← غیر قابل گذشت می باشند.

سوء استفاده از ضعف نفس اشخاص در هر حال← جرمی قابل گذشت اما اگر مرتکب ولی یا سرپرست بزه دیده باشد←موجب تشدید مجازات خواهد شد.

اگرچه که جرم جعل سند غیر رسمی و استفاده از اسناد مجعول توسط هر کس، یک جرم ←قابل گذشت است اما جرم جعل رایانه ای← مطلقا غیر قابل گذشت است.

توهین ساده و توهین به کارمند دولت و توهین به مقامات خارجی←از جرائم قابل گذشت هستند در حالی که توهین به مقدسات و توهین به امام خمینی یا توهین به رهبری← یک جرم غیرقابل گذشت هستند.

اگرچه سقط جنین به وسیله ضرب و آزار زن حامله← جرمی قابل گذشت است اما جرم سقط جنین به واسطه دادن ادویه یا دلالت بر استفاده از ادویه توسط هرکس ، یا سقط جنین توسط طبیب ←جرم غیر قابل گذشت است.

اگر چه که احراق عمدی مال منقول دیگری و همچنین تخریب مال منقول و غیر منقول دیگری← جرم قابل گذشت هستند اما ارتکاب این جرائم با مواد منفجره وهمچنین تخریب رایانه ای← به طور مطلق غیرقابل گذشت محسوب می شوند