اجازه ی انتشار اعلامیه پذیره نویسی توسط مرجع ثبت شرکت ها، پس از موافقت سازمان بورس صادر میشود. برای تشکیل این شرکت باید موسسین حداقل ۲۰%سرمایه شرکت را خود تعهد نموده و حداقل ۳۵ %مبلغ را در حین  تشکیل شرکت بصورت نقدی تأمین نمایند. آورده ی غیر نقدی باید توسط کارشناس رسمی ارزیابی شود […]

 

اجازه ی انتشار اعلامیه پذیره نویسی توسط مرجع ثبت شرکت ها، پس از موافقت سازمان بورس صادر میشود.

برای تشکیل این شرکت باید موسسین حداقل ۲۰%سرمایه شرکت را خود تعهد نموده و حداقل ۳۵ %مبلغ را در حین  تشکیل شرکت بصورت نقدی تأمین نمایند.

آورده ی غیر نقدی باید توسط کارشناس رسمی ارزیابی شود و اسناد مالکیت آن در همان بانکی ک برای پرداخت مبلغ نقدی حساب باز شده است تودیع و گواهی آن به ضمیمه ی اظهارنامه و ضمایم تسلیم اداره ثبت شرکت ها شود.

ماده‌ ی۸قانون اصلاحی قانون تجارت( قانون شرکت های سهامی) به بیان طرح اساسنامه و مواردی که باید در آن  ذکر شود پرداخت است.

اساسنامه ی شرکت طبق ماده ۸ ل.ا.ق.ت در حکم قانون اداره شركت است و وجود آن در شرکتهای سهامی الزامی است.

در اساسنامه ی شرکت، طبق بند ۵ ماده ۸ تعیین مبلغ سرمایه و تعیین مقدار نقد و غیر نقد آن به تفکیك الزامی است.

در اساسنامه شرکت، طبق بند ۶ ماده ۸ تعیین تعداد سهام بینام و بانام و مبلغ اسمی آن و تعیین تعداد و خصوصیات  سهام ممتاز درصورت وجود الزامی است اما تعیین اقسام دیگر سهام از جمله موسسه و انتفاعی در اساسنامه قید نمیشود.

درخصوص تعیین تعداد سهام اساسنامه نمی تواند بر خلاف این مقررات قانونی، قیدی در نظر گیرد.در شرکت سهامی عام حداکثر مبلغ اسمی سهام ۱۰هزار ریال میباشد.به علاوه مبلغ اسمی سهام و همچنین قطعات سهام در صورت تجزیه ، باید متساوی باشد.در شرکتهای سهامی خاص،مبلغ اسمی سهام حداکثر ندارد.

منطبق بند ۳ ماده ی ۸ باید مبلغ پرداخت شده هر سهم و نحوه ی مطالب بقیه ی مبلغ اسمی هر سهم در اساسنامه ی شرکت، تعیین میشود و همچنین مدتی که باید ظرف آن مبلغ باقی مانده مطالبه شود که این مهلت نباید بیش از ۵ سال باشد.

چنانچه مبلغ پرداخت نشده ظرف مدت مقرر در اساسنامه پرداخت نشود هیات مدیره ی شرکت مکلف است مجمع  عمومی فوق العاده را به منظور تقلیل سرمایه شرکت تا میزان مبلغ پرداخت شده دعوت نماید.درغیر این صورت هر ذینفعی حق دارد برای تقلیل سرمایه تا میزان پرداخت شده ب دادگاه مراجعه کند.

طبق بند ۸ این ماده نحوه انتقال سهام باید در اساسنامه شرکت ذکر شود.

در خصوص نحوه ی انتقال سهام اساسنامه نمی تواند بر خلاف این مقررات قانونی، قیدی در نظر گیرد.

ثبت انتقال سهام بانام در دفتر سهام شرکت الزامی است←به علاوه در شرکت سهامی عام، نقل و انتقال سهام نمی تواند منوط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی باشد.

طبق بند ۹ ماده ی ۸ طریقه ی تبدیل سهام با نام و بی نام و بالعکس در اساسنامه شرکت، تعیین میشود.

در خصوص تبدیل سهام رعایت مقررات مواد ۴۳ الی ۴۹ الزامی است و اساسنامه نمی تواند بر خلاف این مقررات قانونی، قیدی در نظر گیرد.تبدیل سهم بی نام به سهام با نام باید در روزنامه ی کثیر الانتشاری که آگهی های مربوط ب شرکت در آن نشر میشود در سه نوبت چاپ شود.

فاصله ی بین هر نوبت انتشار ←باید ۵ روز باشد و از تاریخ اولین آگهی باید حداقل ۶ ماه به صاحبان سهام برای مراجعه به شرکت و تبدیل سهام مهلت داده شود.