اختلاف بین قوانین میراث فرهنگی و اوقاف قم مانعی بر سر راه محوطه باستانی قلی درویش استاندار قم از محوطه باستانی قلی درویش واقع در منطقه جمکران بازدید کرد و با اشاره به مسائل حقوقی و اختلافات بین دو اداره کل میراث فرهنگی و اوقاف که پیش روی این منطقه باستانی قرار دارد گفت: ما […]

اختلاف بین قوانین میراث فرهنگی و اوقاف قم مانعی بر سر راه محوطه باستانی قلی درویش

استاندار قم از محوطه باستانی قلی درویش واقع در منطقه جمکران بازدید کرد و با اشاره به مسائل حقوقی و اختلافات بین دو اداره کل میراث فرهنگی و اوقاف که پیش روی این منطقه باستانی قرار دارد گفت: ما در خصوص جایی که محل بحث و شبهه حقوقی و قضایی است نمی‌توانیم قولی برای بهره برداری یا حل مشکلات آن بدهیم.

استاندار قم صبح امروز در جریان بازدید از محوطه باستانی قلی درویش گفت: تمدن هر کشور بیانگر قدرت و استحکام حکومت و مردم آن سرزمین است و علاوه بر وجود حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران که باعث برکت شهر قم هستند؛ وجود این محوطه باستانی که به استناد متون تاریخی متعلق به ۷ هزار سال پیش است نیز باعث ضریب دادن به هویت و اصالت قم شده است.

سید محمد تقی شاهچراغی در پاسخ به سوالی مبنی بر بلاتکلیفی طولانی مدت این منطقه و بی نتیجه ماندن قول‌های مسئولان در سال‌های گذشته به منظور ساماندهی محوطه، احداث سایت موزه و نمایش اشیاء کشف شده در منطقه برای عموم مردم گفت: به خاطر همجواری این تپه با امامزاده جعفر بحث حقوقی بین دو سازمان میراث فرهنگی و اوقاف استان وجود دارد و از طرفی متاسفانه در سال‌های گذشته اقدامات عملی و مطالعات قوی در این خصوص انجام نشده است.

استاندار قم در ادامه افزود: فعلا موضوع در مراجع قضایی در حال بررسی است و بنابر قانون وقتی مرجع قضایی به مسئله‌ای ورود کند باید به لحاظ حقوقی تکلیف آن مشخص شود و باید منتظر بمانیم رای به صورت کامل و تمام صادر شود چرا که در جایی که محل بحث و شبهه قانونی وجود دارد نمی‌توانیم قولی بدهیم.

استاندار قم با اشاره به مطرح شدن این مسئله با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: در اصل موضوع که باید این منطقه ساماندهی شود حرفی نیست و ما در دو سال گذشته تا جایی که مقدور بوده است به مراکز باستانی و تاریخی و آن جا‌هایی که با هویت و باور مردم گره خورده توجه و تلاش کرده ایم اعتبارات لازم را تخصیص دهیم.

در ادامه این بازدید، علیرضا ارجمندی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هم ابراز امیدواری کرد که در خصوص مسائل پیش روی تپه باستانی قلی درویش توافقات لازم انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمین عباس اسکندری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان به همکاری‌های مستمر اوقاف و اداره کل میراث در ادوار مختلف اشاره کرد و در خصوص اختلافات بر سر محوطه باستانی قلی درویش گفت: اختلاف فردی، مدیریتی و یا دستگاهی وجود ندارد بلکه این اختلاف حاکی از قوانین و مقرراتی است که برای دو دستگاه وضع شده است.

وی افزود: مجموعه‌ای که در حال حاضر در اختیار میراث فرهنگی قرار دارد موقوفه است و واقف آن گفته باید درآمد آن صرف امامزاده شود، از طرفی میراث فرهنگی می‌گوید من وظیفه دارم اینجا را کاوش کنم و فضایی ایجاد کنم که آثارش در اختیار بازدید عموم قرار گیرد، اما اینکه بخواهم به اوقاف اجاره دهم و منفعتی برای امامزاده باشد در توان من نیست.

حجت الاسلام و المسلمین اسکندری در پایان، همکاری‌ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: هیچ مشکلی وجود ندارد جز اینکه ما از نظر قوانین شرعی نمی‌توانیم از دریافت اجاره بگذریم و تنها حرفی که داریم این است که حق امامزاده باید پرداخت شود.

  • نویسنده : میلاد محمدهاشم