رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت قبل در پروژه خط لوله گوره به جاسک حداقل ۲۵ میلیون دلار خسارت به جا گذاشته است، گفت: پیگیر حقوقی و قضایی پرونده علیه رییس جمهور و وزیر نفت سابق هستیم. حجت الاسلام نصرالله پژمان فر در حاشیه نشست علنی روز یکشنبه مجلس شورای […]

رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت قبل در پروژه خط لوله گوره به جاسک حداقل ۲۵ میلیون دلار خسارت به جا گذاشته است، گفت: پیگیر حقوقی و قضایی پرونده علیه رییس جمهور و وزیر نفت سابق هستیم.

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر در حاشیه نشست علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نشست خبری درباره بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های نفتی اظهار داشت: طرحی از زمان جنگ و در دوران مقدس در دستور کار بود که فروش نفت را به غیر از مسیر جزیره خارک به عنوان پدافند غیرعامل انجام دهیم تا اگر روزی در خلیج فارس امکان انتقال نفت وجود نداشت، از طریق دریای عمان فروش نفت را به سرانجام برسانیم.

رییس کمیسیون اصل نود مجلس افزود: بعد از جنگ این موضوع اهمیت پیدا کرد که خام فروشی انجام نشود و نفت را به مکان هایی انتقال دهیم تا ظرفیت پتروپالایشگاه و پتروشیمی ایجاد شود، اقتصاد محلی توسعه یابد.

نماینده مردم مشهد و کلاتدر مجلس ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ این موضوع مطرح شد که در کارون از درآمدهایی که برای این سرمایه گذاری وجود دارد، هزینه خط انتقال نفت از گوره به جاسک طراحی شود. در سال ۹۸ برنامه عملیاتی آن آغاز شد و روز ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ این خط به بهره بردای رسید اما خسارت هایی را به کشور وارد کرد.

پژمان فر با بیان اینکه دولت قبل اصرار داشت مسیر انتقال نفت را در این زمان انجام دهد، گفت: زمان پیش بینی شده برای به سرانجام رساندن پروژه کافی نبود و حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای آن در نظر گرفته شد ولی به دلیل نواقصی که وجود داشت، کمیسیون اصل نود در ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ نامه رسمی به رئیس جمهور ارائه داد که به دلیل نواقص نباید به این خط نفت تزریق شود.

وی افزود: اما به این موضوع توجه نشد و در ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ نفت به خط لوله تزریق شد و خسارت های زیادی به بار آورد.