سخنگوی قوه قضاییه گفت که نرخ دیه سال ۱۴۰۳ تا پایان سال جاری تعیین و اعلام می‌شود. به گزارش قانون مداری، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز (۲۲ اسفند) خود درباره نرخ دیه سال ۱۴۰۳ گفت: «پس از جمع‌بندی‌های صورت گرفته مراتب به ریاست قوه قضائیه منعکس می‌شود و رئیس قوه قضائیه تصمیم خواهد گرفت. […]

سخنگوی قوه قضاییه گفت که نرخ دیه سال ۱۴۰۳ تا پایان سال جاری تعیین و اعلام می‌شود.

به گزارش قانون مداری، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز (۲۲ اسفند) خود درباره نرخ دیه سال ۱۴۰۳ گفت: «پس از جمع‌بندی‌های صورت گرفته مراتب به ریاست قوه قضائیه منعکس می‌شود و رئیس قوه قضائیه تصمیم خواهد گرفت. پایان سال تصمیم لازم اتخاذ شده و اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

گفتنی‌ست قیمت دیه کامله در ماه‌های غیر حرام برای سال ۱۴۰۲ مبلغ ۹ میلیارد ریال معادل ۹۰۰ میلیون تومان تعیین شده بود.

دیه چیست ؟

«دیه» در ماده ۱۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ این طور تعریف شده است: «دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می شود.»

دیه در ماه های حرام؛ تغلیط دیه

مبلغ دیه نفس، در صورتی هم صدمه و هم فوت در یکی از ماه های محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه (موسوم به ماه های حرام) اتفاق بیفتد، یک سوم به میزان دیه اعم از اینکه مقتول زن باشد یا مرد اضافه می شود (اصطلاحا «تغلیظ» می شود).