الزامات خارج از قرارداد که گاهی ضمان قهری نیز نامیده می شود، هنگامی ایجاد می گردد که شخصی به ناحق به دیگری ضرری وارد آورد و میان آن دو نیز قراردادی وجود نداشته باشد. در این فرض، وارد کننده زیان، مکلف خواهد بود ضرر وارده را بدون آنکه از قبل توافق یا قراردادی میانشان وجود […]

الزامات خارج از قرارداد که گاهی ضمان قهری نیز نامیده می شود، هنگامی ایجاد می گردد که شخصی به ناحق به دیگری ضرری وارد آورد و میان آن دو نیز قراردادی وجود نداشته باشد. در این فرض، وارد کننده زیان، مکلف خواهد بود ضرر وارده را بدون آنکه از قبل توافق یا قراردادی میانشان وجود داشته باشد، جبران نماید.

تعریف ایفاء ناروا :
کسی که عمدا یا اشتباها چیزى را که مستحق نبوده است دریافت کند ملزم است آن را به مالک تسلیم کند.

تعریف ادارة مال غیر :
اگر کسى اموال غائب یا محجور و امثال آنها را بدون اجازه مالک یا کسى که حق اجازه دارد اداره کند باید حساب زمان تصدى خود را بدهددر صورتى که تحصیل اجازه در موقع مقدور بوده یا تأخیر در دخالت موجب ضرر نبوده است،حق مطالبه مخارج نخواهد داشت ولى اگر عدم دخالت یا تأخیر در دخالت موجب ضرر صاحب مال باشد دخالت کننده مستحق اخذ مخارجى خواهد بود که براى اداره کردن لازم بوده است.

تعریف غصب :
غصب استیلاء بر حق غیر است به نحو عدوان،اثبات ید بر مال غیر بدون مجوزهم در حکم غصب است

تعریف اتلاف :
هرکس مال غیر از روی عمد تلف کرده باشد یا بدون عمد و اعم از اینکه عین باشد یا منفعت و اگر آن را ناقص یا معیوب کند ضامن نقص قیمت آن مال است.

تعریف تسبیب :
هرکس سبب تلف مالى بشود باید مثل یا قیمت آن را بدهد و اگر سبب نقص یا عیب آن شده باشد باید از عهده تعریف نقص قیمت آن برآید.

تعریف استیفاء :
هرگاه کسى بر حسب امر دیگرى اقدام به عملى نماید که عرفا براى آن عمل اجرتى بوده و یا آن شخص عادة مهیاى آن عمل باشد عامل مستحق اجرت عمل خود خواهد بود مگر اینکه معلوم شود که قصد تبرع داشته است.