رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضائی از برگزاری چهاردهمین دادگاه علنی به‌صورت برخط خبر داد و گفت: در این رویداد بیش از ۵ هزار نفر از جامعه حقوقی و دانشگاهی شرکت کردند. حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی، رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضائی در گفتگو با خبرنگار قضائی خبرگزاری فارس اظهار کرد: چهارشنبه هفته گذشته چهاردهمین دادگاه […]

رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضائی از برگزاری چهاردهمین دادگاه علنی به‌صورت برخط خبر داد و گفت: در این رویداد بیش از ۵ هزار نفر از جامعه حقوقی و دانشگاهی شرکت کردند.

حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی، رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضائی در گفتگو با خبرنگار قضائی خبرگزاری فارس اظهار کرد: چهارشنبه هفته گذشته چهاردهمین دادگاه علنی برخط دستگاهی قضائی برگزار شد. این دادگاه با موضوع اعلام بطلان بیع در شعبه سوم دادگاه حقوقی بیرجند برگزار شد که همزمان  به‌صورت برخط برای دانشکده‌های حقوق دانشگاه‌های کشور امکان حضور در این دادگاه فراهم بود. در این دادگاه بیش از ۵ هزار نفر از اساتید، دانشجویان، جامعه حقوقی و دانشگاهی به‌صورت برخط حاضر شدند.

رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضائی ادامه داد: دادگاه علنی برخط به‌صورت آزمایشی در استان خراسان جنوبی و با پرونده‌های حقوقی آغاز شده است. در مرحله اول این دادگاه‌ها در دسترس دانشجویان دانشگاه‌های حقوقی قضائی این استان و در مرحله دوم در دسترس تمامی دانشگاه‌های حقوقی قضائی سراسر کشور قرار گرفته است. تاکنون چهارده دادگاه علنی به این شیوه برگزار شده است.

حجت‌الاسلام ابراهیمی بیان کرد: دادگاه علنی برخط با استقبال بی‌نظیر دانشجویان حقوقی و قضائی همراه است. بر اساس نظرسنجی‌های پس از برگزاری این دادگاه‌ها قریب به اتفاق دانشجویان خواستار تعدد و توسعه موضوعی هستند.

وی ادامه داد: دادگاه‌های علنی برخط می‌توانند روش مکملی برای یادگیری دروس نظری حقوقی باشند. این اتفاق می‌تواند با همکاری دادگستری‌های سایر استان‌ها و همچنین پرداختن به پرونده‌های کیفری در کنار پرونده‌های حقوقی محقق شود.

رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضائی خاطرنشان کرد: با توجه به پایان سال تحصیلی دانشگاه‌ها و عدم امکان اکران دادگاه‌های علنی برخط، در حال طراحی مسیری هستیم که بتوانیم با تعامل با وزارت علوم دسترسی مشخصی برای تمامی دانشجویان و اساتید حقوقی و قضائی فراهم کنیم. این مسیر می‌تواند به برگزاری دادگاه‌های علنی برخط به صورت عمومی منجر شود.

وی افزود: هدف اصلی دادگاه‌های علنی برخط البته علاوه بر کمک به آموزش و یادگیری بهتر دانشجویان حقوقی، طبق سند تحول قضائی بر مبنای ایجاد شفافیت در فرآیند رسیدگی و صدور آرای قضائی است.

پایان پیام/